Starta godisaffär i Sverige

Svenskar äter mer godis än i de flesta andra länder och detta gör att godisbranschen är perfekt för den som vill investera i ett nytt företag. Svenskarna har sina favoriter i form av ljus choklad och sura nappar, men är inte helt ovilliga att testa nytt. Att nischa sitt företag i en medveten inriktning kan vara starten på en stor framgångssaga.

Tiderna för att starta en godisaffär i Sverige är de rätta just nu, då svenskarna äter mer godis än någonsin. Den som vill ta steget att starta eget som godisförsäljare kan därför vänta sig stor framgång men det finns en hel del att tänka på innan start.

Godis som svenskarna älskar

godisStatistiken visar att Sverige är ett av de länder där folket äter mest godis per år. Orsaken råder det vida spekulationer kring, men faktum är att svenskt godis är efterfrågat även i andra länder. Detta bevisades när det öppnades en svensk godisbutik i New York som imponerade stort på invånarna i staden.

Vid öppning av en godisbutik kan det vara bra att ha koll på vilken typ av godis som föredras. Lösgodis toppar listan hos svenskarna och är en solklar favorit. Där verkar geléhallon, lakritsskallar och tutti frutti vara tidlösa favoriter. Ljus choklad i olika former som Lysmelk, Center och Dumle är ytterligare godissorter som svenskarna inte får nog av. Även varianter av nappar i sura och fruktiga smaker är mycket populära. Exempel på dessa är sura cola-nappar, färgsprakande Bubblizz och fruktnappar som gärna fyller godispåsen.

Lån till företag

Svenskar älskar godis och det finns mycket att vinna på att starta en godisbutik, men kräver en hel del förberedelse. Ett startkapital som täcker eventuella oväntade utgifter är en trygghet som förenklar företagandet. Ett tips är att låna pengar via https://utanuc.com/smslan/ och på så vis ge företaget en bra start.

Det gäller också att analysera konkurrensen. Att sälja de vanliga favoriterna kan verka lockande, men då gäller det att samtidigt kunna erbjuda något som sticker ut i förhållande till konkurrerande företag. Liknande varianter av redan förekommande smaker kan vara ett alternativ, eller att rikta in sig på något helt nytt. Just nu ligger stort fokus på medvetenhet vid inköp och mycket tyder på att denna trend kommer fortsätta i samma riktning.

Veganskt, närproducerat godis

Att skapa ett företag som säljer endast ekologiskt eller veganskt godis skulle kunna göra succé i dessa tider. Att tillverka produkterna av närproducerade ingredienser är ytterligare ett alternativ som faller svenskarna i smaken. Genom att nischa sitt företag minskar konkurrensen och med rätt marknadsföring finns stora chanser att lyckas.

Det gäller också att bestämma ifall det ska satsas på produktion eller endast återförsäljning av redan existerande märken. Vid återförsäljning krävs produkter som går att sälja in på ett bra sätt, som klassiker eller bättre alternativ till det som redan finns på marknaden. Att producera eget godis kräver mer resurser i form av lokal och maskiner för tillverkning. Även lagar och bestämmelser är hårdare vid detta val. Men det underlättar också vidareutveckling av företaget då produkterna kan säljas in hos återförsäljare. Detta kräver inte heller en egen butik, då många som tillverkar produkter endast säljer dem vidare som grossistföretag. Oavsett vilket typ av företag som skapas inom godisförsäljning så ser framtiden god ut, särskilt för nischade företag.